Su Melo

De kunstenaarspraktijk van Su Melo is verweven met het werken en leven in verschillende culturen over de hele wereld. Van de inheemse Zuid-Amerikaanse kleipraktijk tot die van de nomadische Indiase gemeenschappen en de Europese school. Na lange tijd veelal praktisch te hebben gewerkt, voelde het voor Su noodzakelijk om te gaan werken aan het onderscheid tussen het idee en het object – de gebeurtenis zelf. De kunstenaar gelooft dat – door deze bewustwording en individuele wijze van de werkelijkheid te ervaren – het mogelijk is om onze individuele en sociale gedragingen te veranderen. Om zodoende een gemeenschappelijke politiek te creëren van discriminatie op basis van machtskwesties als etnocentrisme, racisme, classisme of genderdiscriminatie.

Het werk van Su Melo is hierom gericht op het bieden van rauwe en subjectieve ervaringen. Ze streeft ernaar om keramische werken te maken zonder een verhaal of culturele verwijzing. Dit geeft de objecten niet alleen een ongrijpbaar karakter, het laat ook ruimte voor de beschouwer om het object ‘op hun eigen voorwaarden’ te ontmoeten, of, zoals Melo het zelf zegt, ‘tot overeenstemming te komen’ met het object/de gebeurtenis. Haar idealistische concept van het ‘niet-narratieve’ of ‘niet-culturele’ object verrast de bezoeker met een onverwachte en misschien verenigende ervaring van de fysieke en sociale wereld.